Sejlerlog 2015

Fra København til Anholt – lang tid og lang tid uden vind – 4. og 5. juli 2015 (lørdag og søndag)

Vejrudsigten havde i mange dage før afgang ment, at der ikke ville være megen vind. Det mente den også da lørdag morgen. Der ville stort set ikke  være nogen vind i Øresund frem til kl 18 til 20 og fra ca 18 ville der  være let vind i Kattegat om aftenen, og mindre fra et tidspunkt i løbet af natten og meget  lidt vind søndag  morgen og formiddag. Det var  både godt  og  dårligt, men  problematisk, når vi gerne skulle og ville være på Anholt  søndag.

Vi besluttede derfor, at vi ville afsted – også selvom vi så skulle trækkes gennem Øresund, og sådan blev det.

Vi  kom af sted kl 12.30. Det gik langsom – vejret var flot og dejligt at komme af sted. Da vi i Øresund begyndet Fru Skov, som  skulle trække  os at tage os på slæb. Det første to både koblede sig hver med et sliptov i et langt tov fra Fru Skov. De to både sejede derefter ved siden af hinanden henholdsvis styrbord og bagbord for tovet fra Fru Skov. De to næste koblede sig til på samme måde, men tættere på Fru Skov. Den femte koblede sig direkte på Fru Skov.

Sådan gik det derudaf mod Helsingør. En lang kolonne af 6 både 2 og 2 ved siden af hinanden, og med fendere hejst i forstaget (stængestaget) som dagsignal til andre skibeom om at vi havde begrænset manøvre dygtighed. De skulle derfor vige for os. Det fik vi brug for i Helsingør. Her kom en af færgerne fra Helsingborg først i mod os så det så ud somom vi hele tiden var på tæt på kollisionskurs. Da den kom tættere på kunne vi se, at den reelt sejlede mere mod syd end den skulle for at kunne passere os bag de sidste både i vores kolonne.

Det var begyndt at komme vind. Vi blev dog ikke koblet af trækket i Helsingør. Der var en person i en KAS båd der skulle have nået en færge på Anholt og som måtte sættes af i Gilleleje fordi hun nu sandsynligvis ikke kunne nå den.

Ved Gilleleje blev vi sat fri. Der var vind ikke meget – omring 3 m/s – men nok til at vi kunne sejle c 4 knob. Der var ikke nogen bølger  – kun krusninger i overfladen – så vi gled som smurt gennem vandet. Super. Lidt uden blev vi ringet op for at høre om vi ville på slæb til Anholt (45 sømil). Vi blev enige om at vi gerne ville sejle, selvom vi vidste at det var meget usikkert om der ville være vind søndag morgen. Vejrudsigten sagde omring 2 m/s og lavere..

To både  (Sundet og Freja (KAS båd) valge at blive trukket. Vi var da tre som sejlede.  Nordvest fra Sundet og de to andre KAS både.

Det gik flot derud af. Ingen bølger og lidt vind men nok til godt 4 knob. Fru Skov  trak de to andre både foran os. Efter nogle sømil tog Fru Skov og de to på slæb en anden retning. Vi krydsede en transportrute for de stor skibe. Ved den  var der hele tiden skibe som dukkede op med deres siluetter i det mørke landskab.

Det var en flot nat. Solen gik ned i et åbent skydække med megen lys gennem skyerne. Så blev det mørkere men ikke mørkere end at vandtet var lyst skinnede gråt. Det blev lysere og kl 3.30 stod solen op og der gik et lys hen over vandet fra solen.

Det gik siden fint videre. Tidligt søndag morgen ved 6-7 tiden forsvandt vinden. Vi lå stille og både drev lidt tilbage. Vandet var spejlblankt. Indimellem kom der lidt vind, som vi kunne  bruge, så vi kunne  sejle godt 2 knob. Der skulle ikke megen vind til dag vandet var helt fladt. Ved 10 tiden blev det helt umuligt blot at sejle 2 knob. Vi havde da ca. 15 sømil tilbage.

Det gik rigtig godt frem til ved 6-7 tiden i dag søndag. Vi sejlede med omkring 3 -3,5 knob det meste af tiden og både gled af sted i et vand helt fladt for næsten ingen vind – vel 2-3 m/s

Ved 10 tiden var det brunch tid og  vi lå og drev.

Vejrudsigten var sagde stadig godt badevejr med ingen vind  indtil søndag  aften. Så ville der komme vind. Vi havde meget lyst til at komme i havn i stedet for at  vente på en vejrudsigt, der ikke var sikkert og et måske hårdt  vejr. Vi besluttede derfor at ro og se hvor  langt kunne komme. Der var 15 sømil tilbage. Vi kunne så håbe at der kom en  båd forbi, der kunne tage os på slæb.

Det blev til 9 timers roning. Der kom ikke tilfældigt en båd forbi. Det var varmt, vi drak vand  og svedte og roede. Humøret var godt. En god sømil kom Jesper, Marie-Louise  og Edgar forbi. De havde lånt  en lille fiskerbåd, så de kunne  hente ’strandede’ båd. De kom forbi os efter at have hentet en KAS båd der lå en ca 8 sømil ude. Vi havde en god sømil tilbage. Nogle ville gerne slutte turen  med at sejle i havn  andre ville helst trækkes det sidste stykke. Vi blev trukket det  sidste stykke.

Godt i havn kl  19.30 blev vi modtaget af de andre som vi havde set frem  og de havde set frem til at se os. Dejligt.

KAS og Sundet var gået sammen om at lave dejlig mad, så vi spiste i fælleshuset (det var begyndt at regne). Der var hygge i Finns båd. Teltfolket havde  fundet plads til teltet på den gode campingplads, som lå helt ud til vandet. Jeg  fik mit telt sat op 10 m fra vandkantet. Det blæste nu kuling. Teltet svajede i vindstødene og sandet lagde sig i små driver omkring teltet. Jeg sov godt.